مدل لباس,مدل لباس 2015,مدل لباس مجلسی,مدل لباس عروس,مدل لباس شب,مدل لباس کوتاه,مدل لباس مجلسی

مرکز دانلود جدیدترین ژورنال های روز دنیا

http://journal.zarhonar.ir
/wp-content/uploads/2014/11/Zarhonar-journal-main.jpg

.

علائم و نشانه های کمبود کلسیم در بدن

علائم و نشانه های کمبود کلسیم در بدن

.

اگر قرار باشد بدن ما به خوبي فعاليت كرده و اندامي متناسب داشته باشيم، به انواع مختلفي از ويتامين‏ها و مواد بايد مواظب باشيم كه ميزان آنها در حد تعادل باشد، به طوري كه نه خيلي زياد و نه خيلي كم. اگر ميزان مصرف اين مواد از كنترل خارج شود، به طور طبيعي مشكلات و ناراحتي هايي نيز بروز مي‏كند.كلسيم براي رشد استخوان‏ها و دندان‏هاي سالم ضروري است و به همين دليل، 99 درصد كلسيم بدن ما، در اين نواحي يافت مي‏شود.

.

کمبود کلسیم در بدن

کمبود کلسیم در بدن

.

.

کلسیم در استخوانها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می‌شود و به میزان فراوان در شیر وجود دارد. پس چرا زنان میانسال و مسن با وجود اطلاع از این مسأله مبتلا به پوکی استخوان می‌شوند؟ این حقیقت نشان می‌دهد که باید بیشتر در مورد کلسیم بدانیم و منابع دیگر آن را بهتر بشناسیم. کلسیم ، فراوانترین مینرال موجود در بدن است. بدن ما تقریباً 1 کیلوگرم کلسیم دارد. البته در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت ، مسلما این میزان فرق می‌کند.

بیشتر کلسیم در استخوانها و دندانها نشسته است و تنها 1% آن در بقیه بدن وجود دارد که همین 1 درصد اعمال زیادی انجام می‌دهد، مثلاً انقباض همه ماهیچه‌های ما بسته به وجود کلسیم است. با بالا رفتن سن توده استخوانی به تدریج مواد معدنی‌اش را از دست می‌دهد و به دنبال آن عوارض از قبیل شکستگی انتهای استخوان ران ، روی هم جمع شدن ستون فقرات و … روی می‌دهد. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان با تغذیه صحیح از این پدیده طبیعی جلوگیری کرد؟

این تصور نزد عامه مردم وجود دارد که با مصرف فرآورده‌های لبنی می‌توان ذخیره کلسیم استخوان را افزایش داد. از 1000 تا 1200 گرم گلسیم (Ca) بدن ، 99% آن در استخوان بندی اسکلت و دندانها به شکل بلورهای فسفات کلسیم هیدروکسیل (هیدروکسی آپاتیت) متبلور است، از طرف دیگر وجود کلسیم برای انجام تعدادی از اعمال حیاتی بدن ضروری است. در بافتهای نرم ، عمل انقباض ماهیچه‌ای ، هدایت جریان عصبی ، لخته شدن خون ، فعال کردن تعداد زیادی از آنزیمها در کنترل تحریک پذیر عصب ماهیچه و از همه مهتر معدنی کردن استخوانها ، وجود حداقل 10 گرم کلسیم لازم است.

.

عملکرد کلسیم در بدن

  • ضربان قلب را تنظیم می‌کند.
  • بیخوابی را کاهش می‌دهد.
  • در متابولیسم آهن بدن مؤثر است.
  • در تنظیم کار سیستم اعصاب بدن بخصوص در انتقال تحریکات نقش اساسی دارد.
  • کلسیم عامل استحکام استخوانهاست. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود اشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند.
  • برای عملکرد عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد حرکت امکان پذیر نمی‌باشد.
  • انتقال پیامهای عصبی با واسطه یون کلسیم صورت می‌گیرد.
  • کلسیم در یکی از مراحل انعقاد خون دخیل است.

.

اهمیت كلسیم برای بدن

به طور تقریبی 90 درصد كلسیم موجود در بدن در دندان‌ها و استخوان‌ها ذخیره می‌شود. البته علاوه بر سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، بسیاری دیگر از فعالیت‌های بدن نیز به وجود مقدار كافی كلسیم وابسته است.بنابراین كاملا مشخص است كمبود كلسیم می‌تواند چه عوارضی ایجاد كند؛ در شرایطی كه بدن با كمبود كلسیم روبه‌رو باشد برای انجام فعالیت‌های خود كلسیم مورد نظر را از استخوان‌ها و دندان‌ها تامین می‌كند. به همین دلیل هم بتدریج سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها به خطر می‌افتد.

البته همان‌طور كه می‌دانیم، زنان یائسه بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به پوكی استخوان قرار دارند و به همین دلیل كمبود كلسیم برای آنها خطرناك‌تر است.
برای سلامت استخوان‌ها ویتامین D را نیز فراموش نكنید. وجود این ویتامین برای استفاده مناسب كلسیم موجود در بدن مفید و ضروری است. می‌توانید این ویتامین را از مواد غذایی خاصی مانند ماهی یا محصولاتی كه حاوی ویتامین D هستند، مانند شیر و آبمیوه‌های حاوی این ویتامین، دریافت كنید.

.
مواد غذایی حاوی كلسیم

وقتی صحبت از مصرف مقدار كافی كلسیم می‌شود، اغلب مردم به یاد قرص‌ها و مكمل‌های كلسیم می‌افتند. در حالی كه باید بدانیم به راحتی می‌توان با افزودن مقدار كافی مواد غذایی حاوی كلسیم مشكل را برطرف كرد.
با این‌كه همه می‌دانند شیر یكی از بهترین منابع كلسیم است، اما آیا می‌دانید ماست 30 تا 40 درصد بیشتر از شیر كلسیم دارد؟ البته علاوه بر شیر و ماست و دیگر محصولات لبنی، سبزیجات سبزرنگ مانند بروكلی و اسفناج نیز حاوی مقدار مناسبی كلسیم است.
بنابراین با افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی خود ـ البته در كنار مصرف شیر ـ می‌توانید احتمال كمبود كلسیم و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های مختلف را كاهش دهید.

.

مواد غذایی حاوی کلسیم

مواد غذایی حاوی کلسیم

.

كمبود كلسیم چه علائمی دارد؟

نشانه‌هایی وجود دارند كه به شما هشدار می‌دهد باید مصرف كلسیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. بنابراین چنانچه دچار درد و گرفتگی عضلات شده‌اید، دست‌ها و پاهایتان سوزن سوزن می‌شود یا بی‌حس است و با شكستگی‌های مكرر دست و پا روبه‌رو هستید، باید مصرف مواد غذایی حاوی كلسیم را افزایش دهید.البته چنانچه نشانه‌ها شدیدتر است یا مدت زمانی طولانی ادامه پیدا می‌كند، مراجعه به پزشك را نیز فراموش نكنید.

.

جبران دارویی کمبود کلسیم بدن

به منظور جبران کلسیم از دست رفته از طریق مدفوع ، ادرار و عرق ، ورود روزانه 900 میلیگرم کلسیم به بدن توصیه می‌شود. این مقدار حدود 300 میلیگرم در روز بوده و با در نظر گرفتن کاریی ضعیف جذب روده‌ای (حدود 30%) دریافت مقدار بیشتری کلسیم از طریق غذا لازم است. مقدار پیشنهادی 900 میلیگرم در روز است که جهت اهداف پیشگیری از پوکی استخوان موثر است.

نتایج حاصل از یک نظر خواهی در فرانسه نشان می‌دهد که گروههای زیادی از مردم به اندازه لازم مواد کلسیم دار مصرف نمی‌کنند. به این ترتیب که بیش از دو سوم زنان بالغ مقادیر کلسیم توصیه شده را مصرف نکرده و بویژه 80 تا 90% افراد تازه بالغ ، 1200 میلیگرم در روز توصیه شده را دریافت نمی‌کنند و حدود 30% این افراد حتی کمتر از 600 میلیگرم کلسیم در روز مصرف می‌کنند. شیر و فرآورده‌های لبنی بیش از دو سوم مقدار کلسیم وارده به بدن را در برنامه غذایی مردم ساکن اروپایی غربی، تامین می‌کند. بنابراین باید به مصرف فرآورده‌های لبنی نزد تازه بالغین در دوره استخوان سازی توجه کرد.

برای کارآیی بیشتر ، کلسیم می‌باید از نظر طبیعی ابتدا برای جذب روده‌ای و سپس ذخیره شدن در استخوان ، آماده شود. بدین منظور نباید در آب قابل حل باشد. ولی حداقل باید در محیط اسیدی یعنی در معده یا در ابتدای روده اثنی عشر (دوازدهه) حل شود. به عنوان مثال کربنات کلسیم که در آب غر قابل حل است در مقایسه با فرآورده‌های لبنی که به صورت منبع اصلی بکار می‌روند، سهم قابل توجهی از کلسیم را به بدن رسانده و 25 تا 35% از کلسیم آن در روده قابل جذب است.

.

کلسیم

کلسیم

.

عوارض ناشی از کمبود کلسیم بدن

عوارض کمبود کلسیم در کودکان راشیتیسم ، در میانسالان استئو مالاسی ، و در بزرگسالان استئوپروز است.
این بیماریها در اثر کمبود ویتامین D نیز بروز می‌کند، پس اگر می‌خواهید استخوانهای محکمی داشته باشید، بهتر است مراقب مصرف ویتامین D هم باشید. کمبود شدید کلسیم، انقباض شدید عضلات به حالت کزاز را به دنبال دارد که ابتدا به صورت گرفتگی عضلات دیده می‌شود. البته این حالت کمتر رخ می‌دهد و آنچه بیشتر از کمبود کلسیم دیده می‌شود پوک شدن استخوانها در سنین بالاست که برای جلوگیری از آن باید از نوجوانی به فکرش باشیم.

کلسیم از راه پوست هم به هدر می‌رود فعالیت زیاد در حرارت بالا و تعرق زیاد، دفع پوستی کلسیم را افزایش می‌دهد. چرا که در اثر بالا رفتن سن ، درد استخوان ، راحت شکسته شدن و دیر جوش خوردن استخوانها گریبان‌گیرمان می‌شود. میزان مورد نیاز کلسیم روزانه 800 تا 1200 میلیگرم است. هنگامی که کلسیم دریافتی از مواد غذایی کافی نباشد سیستم تعادلی بدن در جهت نگاه داشتن میزان کلسیم پلاسمای خون عمل کرده ولی از ذخیره مواد معدنی استخوان کم می‌شود. این اعمال با تنظیم هورمون مترشحه از غده پاراتیروئید “کلسیتونین” که مشتقی از ویتامین D می‌باشد، صورت می‌گیرد (هورمون پاراتیروئید مشتق از ویتامین D). نزد کودکان و نوجوانان و تازه بالغین ، تراز تبادل کلسیم مثبت بوده و در جهت افزایش توده استخوانی است ولی نزد بزرگسالان و سالمندان تحلیل مواد کانی استخوان بتدریج فزون یافته و تراز کلسیم بطور اجتناب ناپذیری منفی می‌گردد.

از دست دادن مواد تشکیل دهنده استخوان با بالا رفتن سن ، امری معمول و فیزیولوژیک است. این وضع از سن 25 تا 30 سالگی شروع شده و میزان آن حدود 1% تا 5% در سال است البته نزد زنان ممکن است در سالهای بعد از یائسگی به 3 تا 4% هم برسد. اگر کاهش کلسیم از حدی فراتر رود، پوکی استخوان حاصل میشود. پوکی استخوان سبب دشواریهای فراوانی بویژه نزد افراد مسن شده و آنها را در معرض انواع شکستگیهای استخوانی قرار می دهد.

.
.

مرکز دانلود جدیدترین ژورنال های روز دنیا

http://journal.zarhonar.ir
/wp-content/uploads/2014/11/Zarhonar-journal-main.jpg

.



مجتبی احمدیان گفته است :

سلام
برای تبادل بنر به سایت ما سر بزنید
موفق باشید


یزدانی گفته است :

باسلام
من دختری 36ساله هستم وبافعالیت روزانه زیادولی مدت جند ماهی هست که اززانودرد رنج میبرم به دکتر متخصص هم مراجعه کردم ونظری که باعکسو آزمایش دادن فرمودندکه زنگ خطرم زده شده پوکی استخوان دارم ومواظب باشم که شکستگی استخوان نداشته باشم وبعداز کمی راه رفتن دچار زانودرد شدید وتب درکف پاهایم واین دردوخستگی درآرنج ودستانم هم هست وقبلا نهایت تشکروقدردانی میکنم وضمنا حقیرمیانه خوبی باداروهای شیمیایی ندارم درصورت ممکن مراباداروهای گیاهی راهنمایی کنید


ارسال نظر







ما را در گوگل محبوب کنید.